- Lightyear, de Helmondse maker van zonneauto’s, liet op donderdag enkele nieuwe details los over het nieuwe model: de Lightyear 2.
- Zo moet het nieuwe model minder dan 40.000 euro gaan kosten en een actieradius van ongeveer 800 kilometer krijgen.
- Ook lijkt het erop dat de tweede auto van het merk hoog op de wielen staat, want hij wordt even hoog als een SUV.
- Lees ook: Dit zijn enkele van de Nederlandse blikvangers op techbeurs CES, met onder meer maker van elektrische auto’s met zonnepanelen Lightyear
Lightyear liet donderdag op de Amerikaanse techbeurs CES 2023 in Las Vegas enkele nieuwe details los over het nieuwe en veel goedkopere model van het merk: de Lightyear 2.
De kleinere zonneauto, die bedoeld is voor massaproductie, gaat volgens het Helmondse automerk minder dan 40.000 euro kosten. Aanvankelijk communiceerde het bedrijf een vanafprijs van 30.000 euro. Wat deze verandering van communicatie precies betekent, is nog niet duidelijk.
Wat we wel weten is dat Lightyear richt op een productiestart eind 2025. Dat ligt in lijn met de plannen die het al langer aanhield. Daarnaast kunnen we verwachten dat de zonneauto zo’n 800 kilometer op een volle lading kan afleggen. Hoe groot het accupakket van de Lightyear 2 wordt, weten we dan weer niet.
Onbekend is ook nog wat de zonnepanelen op het dak bijdragen aan dagelijkse actieradius. Lightyear claimt wel dat de auto drie keer minder hoeft opgeladen te worden vergeleken met conventionele elektrische auto’s. Dat is beter dan de Sono Sion. Die zonneauto van 30.000 euro zou ongeveer de helft minder opgeladen hoeven te worden, omdat hij die kilometers uit zonne-energie haalt.
Ook lijkt het erop dat het tweede model een SUV, of iets wat erop lijkt, gaat worden. De fabrikant deelt namelijk een afbeelding waarop staat dat de Lightyear 2 ruimte biedt voor vijf inzittenden en even hoog is als een SUV. Daarmee lijkt het er dus op dat Lightyear 2 de concurrentie met de Tesla Model Y aan zal gaan.
Volgens CEO Lex Hoefsloot van Lightyear moet het tweede model van het bedrijf een echte verandering in elektrisch rijden teweeg gaan brengen. Ook moet de auto bestaande drempels voor de aanschaf van een elektrische auto wegnemen of verlagen. Hierbij wordt verwezen naar het niet hebben of kunnen plaatsen van een laadpaal, de hoge prijs en beperkte actieradius.
Geïnteresseerden kunnen zich nu al inschrijven voor een 'wachtlijst'. Daarmee komen mensen op een e-maillijst waarbij ze er zeker van zijn dat ze als eerste op de hoogte worden gebracht als de auto te bestellen is.
Lightyear heeft overigens al 21.000 vooruitbestellingen in de boeken staan voor de Lightyear 2, maar die zijn afkomstig van lease- en autodeelbedrijven.